Jdi na obsah Jdi na menu
 


Špagátky na Optimistu

22. 4. 2006

Ahoj Opťáci a rodičové,

dostali jste přidělenou loď a nevíte, jak ji správně "nastrojit"?

Chtěli byste takeláž své lodě před sezónou vylepšit, ale nevíte jak?

Následující návod vám ukáže, jak na to.

Co budeme potřebovat:

  • tenké, pevné provázky na uvázání plachty. Nejlepší je kevlar či Dyneema (Regatta, Spectra), co nejmenší průměr (1, max. 2 mm).
    Nekupujte špagátky v hypermarketu, raději dejte pár kaček navíc za dobrá lana z Avar Yachtu, nebo Lanexu. Kevlar a Dyneema mají tak malou průtažnost, že se dají použít i místo ocelových lanek. Pozor na kevlar, rád se láme v prudkých ohybech a uzly moc nedrží.
  • pevná lana na uvázáná rohů plachy a na ovládací provázky, průměr 3 nebo 4 mm
  • pružné a lehké lano na tažení za motorákem, nejlépe tzv. plovoucí lano
  • gumové lano na přidržování ploutve, průměr 6 nebo 8 mm, délka min. 8 m
  1. položte stěžeň a ráhno na čistou plochu, složte dohromady, k nim položte plachtu. Pozor, nové plachty (z tvrdého materiálu) nepřehýbejte - rády se lámou! Tyto plachtu se skládají pouze namotáváním.
  2. uvažte úvazek plachty na horní straně stěžně tak, aby byla mezera mezi stěžněm a plachtou max. 10 mm. Druhý úvazek, který brání vytažení plachty nad stěžeň uvažte tak, aby při napnutí plachty vzhůru byla značka uprostřed předního lemu plachty těsně pod horní z obou značek na stěžni.

    Obrazek

    Obrazek

  3. uvažte tenkými provázky plachtu ke stěžni. Provázky si nařežte dostatečně dlouhé a uvazujte je dvojitě - nebudou se v silném větru povolovat. Vzdálenost plachty od stěžně by měla být uprostřed stěžně cca 4 mm, na horním a dolním konci max. 10 mm. Pro střední vítr plachtu uvazujte těsně ke stěžni (do 4 mm).
  4. vidlička ráhna má být zachycena provázkem za čep na stěžni. Nakroucením provázku se reguluje napnutí předního lemu plachty.

    Obrazek

  5. přivažte tenké provázky plachty k ráhnu. Provázek v rohu stěžně a ráhna (na obrázku žlutý) dejte raději tlustší, neboť drží napětí předního lemu plachty (od spritu). Vzdálenost plachty od ráhna nechte větší, aby plachta volně chodila okolo "čudlíků" na ráhně. Opět važte provázky dvojitě.
  6. provázek na konci ráhna dejte zase tlustší (3-4 mm), bude mít na svých bedrech tah zadního lemu. Otvorem v zadním lemu protáhněte delší provázek, protáhněte jej okem v rohu plachty, veďte jej zpět koncem ráhna (oko funguje jako kladka) a pod ráhnem do záseku na ráhně (zelený provázek na obrázku). Tímto provázkem regulujete spodní a zadní lem.

    Obrazek

  7. zahákněte špičku spritu do očka na vrcholu plachty a spodní konec spritu do oka napínacího lanka a lehce napněte. Rozhodně nešetřete na provázcích napínání spritu (alespoň na na tom z horního obrázku). Za nekvalitní špagát vás dítě mnohokrát na vodě prokleje :-)

    Obrazek

    Obrazek


    Nyní můžete stěžeň s plachtou dát do lodě.
  8. Nezpomeňte pojistit stěžeň proti vysunutí. Jednoduchou, ale méně spolehlivou pojistkou je provázek od lavičky ke stěžni (viz obrázek). Mnohem spolehlivější je koupit speciální pojistku, která se nasadí na stěžeň pod lavičku (podrobnosti najdete v diplomové práci Saši Packa, odkaz je na konci článku).

    Obrazek

  9. Nyní je čas k napnutí kikingu. Nastavte polohu zadního lemu provázkem na konci ráhna. Pro velmi slabý nebo velmi silný vítr až na konec, pro střední spíše povolit. Navlečte provázek kikingu do záseku a otočte ráhno do středu lodi. Jednou rukou tlačte ráhno dolů a druhou rukou napínejte provázek kikingu v záseku. Je menší chybou kiking přetáhnout, než vyslat dítě na vodu s povoleným kikingem. Jakmile by zesílil vítr, přetočená plachta by se na zadní vítr stala začátečníkovi nebezpečnou. Ze stejného důvodu musí být kiking udělaný z kvalitního lana.

  10. Podle síly větru napněte sprit. Naučte svého závodníka si mezi rozjížďkami upravit napětí spritu podle změny větru.

  11. Velmi se osvědčilo připevnit otěže na ráhno rychlovypouštěcí karabinou. Ty jsou k dostání např. v Avar Yachtu za cca 100 Kč. Kvůli ohybu ráhna za silného větru se karabina připevňuje k soustavě lan podle obrázku. Opět použijte kvalitní neprůtažné lano, jinak to nemá smysl. Pokud si pamatujete z fyziky rozklad sil, je vám jasné proč ;-). Tady se hodí použít kevlarové lano, neboť tu nejsou kladky ani záseky a uzly se nikdy nerozvazují.
    Uprostřed vede provázek, vymezující max. vzdálenost úchytu karabiny od ráhna na 10 cm.

    Obrazek

    Obrazek

  12. Užitečným "provázkem" je gumové lano na přidržování ploutve. Dobré lodě ho mají přidržený tak, aby dokázal ploutev ve vlnách spolehlivě držet v dolní poloze, či ploutev podle potřeby zaklonit či předklonit (viz obrázek).

    Obrazek

  13. Na větších závodech je nutností dobré tažné lano. Když "chcípne" vítr a silné motoráky táhnou po 15 - 20 Opťácích zpět na břeh, přivede špatné lano některého z Opťáků řidiče motoráku k zuřivosti. Lano by mělo být plovací a pružné, aby tlumilo rázy od motoráku. Na konci musí mít karabinu pro snadné zaháknutí a u ní kus karimatky či pěnové izolace na potrubí, upevněný izolepou. Ta jednak udržuje karabinu nad hladinou, jednak chrání před zraněním, když se lano hází na jinou loď. Kousek od karabiny se uvazuje pár smyček, na které se mohou připnout karabiny od dalších vlečených lodí. Délka lana by měla být alespoň 8 m, na kratším laně se je loď za rychlými motoráky velmi nepříjemně řídí.
    Vlečné lano musí být vžy připevněné ke stěžni nebo jeho patce!!! Jinak si loď můžete při vlečení zničit.
    Také dětem vštěpujte do hlavy, že před vlečením motorákem musí vysunout ploutev a uložit si ji do lodi.

    Obrazek

Obrázky použity ze zahraničních materiálů.

Pro podrobnejší informace doporučuji okukovat na závodech lodě zkušenějších závodníků, a zejména stáhnout si z www.optimist.cz diplomovou práci Saši Packa, trenéra 2. třídy. Nic lepšího v češtině nenajdete!

 

Tomáš

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Provázek pro pět na ráhnu

(Cid, 3. 7. 2022 11:21)

Aoj. Prosím pěkně o radu, kam umístit zarážky na ráhnu optimistu, které slouží pro zajištění provazku pro otěž. Mám na mysli ten provázek, který slouží pro rozklad sil na rahnu aby se v silném větru neprohybalo. Díky.

nedari se :-(

(Josef Dvorsky, 14. 6. 2012 18:22)

Snazim se najit a stáhnout si z www.optimist.cz tu diplomovou práci Saši Packa, ale nedari se mi to. Muzete mi to nekdo prosim poslat?
josef.dvorsky@atlas.cz
Diky moc Pepa Dvorsky